آخرین نظرسنجی یک اندیشکده عربی نشان از افزایش محبوبیت حزب‌الله لبنان بعد از جنگ با اسرائیل دارد.

حزب الله

به گزارش همشهری‌آنلاین، ترور فواد شاکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان منطقه را وارد تنشی شاید بی انتها کند. حزب‌الله لبنان هم در 300 روز بعد از عملیات طوفان الاقصی نشان داده که پا پس نکشیده و روز به روز سطح و عمق عملیات‌های نظامی را افزایش می‌دهد. یکی از نکات سیاسی عملیات‌های مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته افزایش محبوبیت حزب‌الله مخصوصا در بین اهل سنت این کشور است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد در صورت جنگ‌افروزی تمام عیار رژیم اشغالگر قدس علیه لبنان، حمایت شهروندان لبنانی از حزب‌الله به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بخشی از این نظرسنجی آماری به نقل از شبکه عربی «پارامتر» به شرح ذیل است.

افزایش اعتماد به حزب الله

همچنین از فرقه های مذهبی لبنان سوال شد که مقاومت حزب الله لبنان عاملی در مقابل تهاجم همه جانبه اسرائیل است یا خیر؟

91 درصد شیعیان

57 درصد اهل سنت که نسبت به سال 2022 35 درصد رشد داشته است.

50 درصد دروزی ها که نسبت به سال 2022 نزدیک به 18 درصد رشد داشته است

33درصد مسیحیان

بی اعتمادی به آمریکا در اوج

همچنین در پرسشی دیگر سوال این بود «آمریکا دلیل اصلی ادامه تشدید تنش ها و شکست در پایان دادن به تجاوزات اسرائیل است؟». آمارهای ذیل نشان دهنده بی اعتمادی شدید مردم لبنان به واشنگتن است.

جواب مثبت یعنی موافق هستند

94.1 درصد از شیعیان

92.4 درصد از سنی ها

83.8 درصد از مسیحیان

92.9 درصد از دروزی ها

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اگر رژیم اشغالگر به بخش‌هایی از لبنان و حزب‌الله حمله کند حمایت از حزب‌الله به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. طبق این گزارش، حدود ۳۰ درصد لبنانی ها گفته‌اند که به حزب‌الله اعتماد بیشتری دارند.درباره نقش منطقه‌ای حزب‌الله، یک‌سوم مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که از مشارکت حزب‌الله در تحولات منطقه به شدت حمایت می‌کنند، در حالی‌که ۴۲ درصد لبنانی‌ها مخالف این امر هستند.

طبق این نظرسنجی، درصد افرادی که نقش حزب‌الله در سیاست‌های منطقه را مثبت ارزیابی کرده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشته است.همچنین طیف‌های مختلف جامعه لبنان، از جنگ اسرائیل علیه غزه ابراز وحشت و نگرانی می‌کنند و اصطلاح‌های درگیری و کشتار جمعی را درباره این تحول بکار می‌برند. ۷۸ درصد لبنانی‌ها معتقدند که حملات اسرائیل علیه غزه اقدامی تروریستی است.طبق اعلام شبکه خبری الحره هم 35 درصد گروه‌های لبنانی اعتماد کامل به مقاومت این کشور دارند. این نظرسنجی خاطرنشان کرد که دیدگاه «مثبت درباره نقش حزب‌الله در سیاست منطقه‌ای» در میان غیرشیعیان نسبت به نظرسنجی سال 2022 هم 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 871427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha